getGeoIPCountryCode = SiteAppCode = BE_NL Test : 'BE_NL/'

OK

OKCancel

Thank you

Close

Bestaat er een link tussen seizoenswisselingen en haarverlies?

Bestaat er een link tussen seizoenswisselingen en haarverlies?
  • favoriet

Seizoenswisselingen zorgen voor verschillende weersomstandigheden die een effect kunnen hebben op het lichaam. We onderzoeken of een tekort aan zon en een substantieel tekort aan vitamine D kunnen bijdragen aan haarverlies.

Kunnen seizoenswisselingen zorgen voor haarverlies?

Ja. De winterdagen worden vaak geassocieerd met zichtbare signalen van een droge huid en droog haar, zoals een schilferige of rode huid en breekbaar haar(1). Deze verschijnselen worden vaak veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals lage luchtvochtigheid, wind en verwarming in gebouwen. Onderzoek geeft aan (2) dat de juiste mate van vitamine D in het haar, het proces van haarverlies vertraagd.

Wat is de functie van vitamine D in het lichaam?

Vitamine D wordt aangemaakt door het lichaam wanneer het in aanraking komt met zonlicht, dit is ook de voornaamste bron. De energie van de zon creëert een chemische reactie dat zonlicht omzet in een vorm die het lichaam kan opnemen(3). Deze vorm van zonlicht is essentieel voor sterke botten en haargroei(4). Elke dag 10 tot 20 minuten zonlicht op je onderarmen is al voldoende om je vitamine D niveau op peil te brengen. Toch is het belangrijk om je lichaam niet te lang bloot te stellen aan zonlicht en om het hele jaar door zonnebrandcrème te gebruiken.

Vitamine D is noodzakelijk in het lichaam voor de algehele gezondheid wegens verschillende redenen, zoals het reguleren van het metabolisme en de calciumopname voor sterke botten(5). Calcium vermindert de kans op botbreuken en zorgt voor sterkere tanden. Daarnaast kan vitamine D het helingsproces van het lichaam ook versnellen. Een calciumtekort kan daarnaast leiden tot afbreuk van spiermassa in het lichaam(6).

Het vermogen van de huid om vitamine D te absorberen neemt af met de leeftijd, maar zolang iemand met genoeg zonlicht in aanraking komt(7) is dit voldoende om een gezond niveau te behouden.

Het effect van een vitamine D tekort op haargroei en –textuur.

Elk haarzakje produceert een nieuwe haar, die groeit in een bepaalde cyclus, totdat deze uitvalt. Het is belangrijk om te weten dat de gemiddelde haarcyclus zeer kan verschillen en varieert van enkele maanden tot jaren(8). Vitamine D, ook wel zonnevitamine genoemd, speelt een belangrijke rol tijdens de groeifase van je haar(9), een tekort aan deze vitamine heeft ook een negatief effect op de haarstructuur en –lengte, wat weer kan leiden tot slapper haar. Daarnaast, kan een vitaminetekort in het lichaam leiden tot zeer breekbaar haar(10) en zelfs haaruitval.  

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort? De symptomen van vitamine D tekort kunnen verschillen, maar zijn o.a.:
-       Haarverlies
-       Vermoeidheid
-       Depressie
-       Slapeloosheid
-       Hoofdpijn
-       Rugpijn(11)

Hoe kan je seizoensgebonden haarverlies voorkomen?

Naast zonlicht is voeding een belangrijke bron voor vitamine D. Al is het lastig om met voeding alleen de juiste dosis vitamine D binnen te krijgen, gezien voeding maar voor ongeveer 10% bijdraagt. Probeer vette vis, zoals zalm, makreel of levertraan op te nemen in je dieet, naast voldoende zonlicht.   Andere manieren om je haar te verzorgen in de wintermaanden:
• Zoveel mogelijk vermijden van warmtebronnen op je haar (zoals een stijltang of föhn) .
• Gebruik conditioner bedoelt voor droog of beschadigd haar.
• Was je haar niet elke dag, dit droogt je haar uit en kan leiden tot breekbaar haar.

Wil jij zelf de producten van Vichy ervaren? Shop nu bij je dichtstbijzijnde apotheek.

1. Messenger, A.G. 'Hair through the female life cycle.' in British Journal of Dermatology 165.3 (2011) pp.2-6 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22171678]
2. Mostafa, W. et al, "Vitamin D and the skin: Focus on a complex relationship: A review" in Journal of Advanced Research 6.6 (2015) pp. 793-804 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4642156/]
3. Nair, R. et al, 'Vitamin D: The “sunshine” vitamin' in Journal of Pharmacology & Pharmacotherapeutics 3.2 (2012) pp. 118-126 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/]
4. DeLuca, H.F. 'Overview of general physiologic features and functions of vitamin D.' in The American Journal of Clinical Nutrition 80.6 (2004) pp.1689-96 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15585789]
5. Alshahrani, F. et al, 'Vitamin D: Deficiency, Sufficiency and Toxicity' in Nutrients 5.9 (2013) pp. 3605-3616 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3798924/]
6. Norman, A.W. "From vitamin D to hormone D: fundamentals of the vitamin D endocrine system essential for good health" in American Society for Clinical Nutrition 88 (2008) pp. 491-499 [Accessible at: http://ajcn.nutrition.org/content/88/2/491S.full]
7. Morris, H.A. "Vitamin D: A Hormone for All Seasons - How much is enough? Understanding the New Pressures" in The Clinical Biochemist Reviews 26.1 (2005) pp. 21-32 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1240026/]
8. Halloy, J. et al, 'Modeling the dynamics of human hair cycles by a follicular automaton' in Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 97.15 (2000) pp. 8328-8333 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC26947/#B11]
9. Guo, E. et al, "Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use" in Dermatology Practical & Conceptual 7.1 (2017) pp. 1-10 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315033/]
10. Banihashemi, M. et al, Serum Vitamin D3 Level in Patients with Female Pattern Hair Loss in International Journal of Trichology 8.3 (2016) pp. 116-120 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5007917/]
11. Khan, Q.J. et al, "How I Treat Vitamin D Deficiency" in Journal of Oncology Practice 6.2 (2010) pp. 97-101 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835491/]
12. Nair, R. et al, 'Vitamin D: The “sunshine” vitamin' in Journal of Pharmacology & Pharmacotherapeutics 3.2 (2012) pp. 118-126 [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/]
13. Ross, A.C. et al, 'Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D.' in Institute of Medicine (US) Committee to Review Dietary Reference Intakes for Vitamin D and Calcium (2011) [Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56061/]

De oplossing van Vichy

  • Densi-Solutions Balsem voor voller haar | Vichy

    DERCOS

    Densi-Solutions Balsem voor voller haar

    Conditioner

    Versterkende balsem voor fijn en verzwakt haar. Hydrateert de hoofdhuid voor gezonder uitziend haar.

  • Aminexil Clinical 5 voor vrouwen

    DERCOS

    Aminexil Clinical 5 voor vrouwen

    Haarverzorging tegen haaruitval
  • Ultra Kalmerende Shampoo voor droog haar | Vichy
  • Meest gelezen

    Mee-eters verwijderen: wat u wel en juist niet moet doen

    Expert talk

    Mee-eters verwijderen: wat u wel en juist niet moet doen

    Iedereen heeft ze wel eens: mee-eters (ook wel comedonen  of blackheads genoemd). Ze komen voor op de neus, hals, voorhoofd en kin. Op de wangen komen ze minder vaak voor, maar hoe komt dat? Dit heeft te maken met de zogenaamde T-zone. Zoals u misschien zelf wel eens gemerkt hebt, is de huid niet overal hetzelfde. Vaak is de huid op het voorhoofd de neus en kin wat vetter dan de huid op de wangen en de hals. Deze drie plekken vormen samen als het ware de letter T, vandaar de T-zone. Mee-eters ontstaan wanneer het talg in de talgklier zich ophoopt, oxideert de talg. Hierdoor verkleurt het talg en worden zwarte puntjes zichtbaar. Lees hier wat u kunt doen tegen deze zwarte puntjes en wat u vooral moet laten.

    Lees het artikel

    go to top