OK

OKCancel

Thank you

Close

Voedingsstoffen die je niet kunt missen tijdens de menopauze

  • favoriet

Ons voedingspatroon is belangrijk als het gaat om onze gezondheid. Zeker in een periode zoals de menopauze. Vandaag de dag weten we dat de keuze voor de juiste producten en voedingsstoffen veel gunstige voordelen kunnen opleveren die kunnen helpen om de symptomen van de menopauze in toom te houden. Net als bij sporten, is het behouden van je gewicht, niet het enige voordeel van een gezond dieet. Tijdens de menopauze heb je vaak minder energie, minder sterke botten, je spieren staan op spanning en de gloed van je huid vermindert. Het is dus belangrijk om verschillende micronutriënten tot je te nemen, zoals vitamines, antioxidanten, mineralen zodat je dieet je hormonen enigszins op peil weet houden. Dit kan ervoor zorgen dat je geen of minder last krijgt van gewichtsproblemen, opvliegers of stemmingswisselingen.

Haal je voordeel uit vitamines en antioxidanten

Vitamine A

Vitamine A is goed voor het herstellen van de huid en speelt een rol bij de botaanmaak en je zichtvermogen, daarnaast bestrijdt het ontstekingen. Vitamine A zit vooral in rood en oranje fruit en groentes zoals zoete aardappelen, wortels, winterpompoenen, gedroogde abrikozen, cantaloupe, paprika’s en tropische vruchten.

Vitamine D

Vitamine D is betrokken bij meerdere processen, zoals bij de botten, waar het een speciale rol speelt bij de opname van calcium en fosfor. Het geeft je immuunsysteem een boost en helpt tegen depressies. Velen van ons hebben wel eens last van een vitamine D tekort. Zorg dat je voldoende tonijn, makreel of zalm eet en zorg dat je zuivelproducten, sinaasappelsap of sojamelk drinkt voor een extra dosis vitamine D. Daarnaast kan je op een mooie dag genieten van het zonnetje voor de aanmaak van vitamine D.

Antioxidanten

Zink, vitamine C en E, selenium, polyfenolen, flavonoïden, zwavel bevattende verbindingen, etc. zijn allemaal stoffen die onze cellen helpen beschermen tegen externe schadelijke invloeden zoals uv-stralen, vervuiling, roken, etc. Ze zorgen er voor dat de huid er gezond uit blijft zien en ook gezond blijft. Voor een gezonde hoeveelheid antioxidanten kan je Goji bessen, donkere chocolade, pecannoten, blauwe bessen, cranberries en kidneybonen eten.

Belangrijke vetten en proteïnes

Omega 3 vetten

Deze vetzuren, ook wel bekend als essentiële vetzuren omdat het lichaam ze zelf niet kan aanmaken, hebben een positief effect op je huid, je gewicht en je hersenen. Ze helpen cardiovasculaire problemen en ontstekingen voorkomen en verbeteren je humeur. Over het algemeen bevatten de meeste voedingspatronen teveel omega 6-vetten en te weinig omega 3-vetten. Daarom zou je er aan moeten werken om deze twee vetten in balans te krijgen. Voeding die rijk is aan omega 3-vetten zijn producten als lijnzaad, visolie, chiazaden, walnoten, kuit, vette vis, zeevruchten, sojabonen en spinazie.

Proteïnen

Zonder proteïnen, zouden wij geen spieren, huid of haar hebben. Met andere woorden, proteïnen zijn enorm belangrijk, zeker in een tijd waarin we spieren verliezen en ons huid en haar veroudert. Proteïnen bestaan uit ketens van aminozuren. Om jezelf er van te verzekeren dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt zou je een verscheidenheid aan dierlijke en plantaardige eiwitten moeten eten. Probeer zeevruchten, witvlees, gevogelte, melk, kaas, yoghurt, bonen, eieren of sojamelk voor een dieet rijk aan proteïnen.

Mineralen en ijzers

Calcium en fosfor

De perfecte balans tussen deze twee mineralen houden de botten en tanden sterk en dat is essentieel tijdens de menopauze twee tot vier zuivelproducten toe voegen aan je dieet is een gemakkelijke manier om de hoeveelheid calcium in je dieet te verhogen. Broccoli en groentes zijn ook rijk aan calcium. Voor de inname van fosfor heb je ingrediënten nodig als bonen, linzen, noten en volkoren granen.

IJzer & Magnesium

IJzer speelt een essentiële rol in ons lichaam, waaronder de aanmaak van rode bloedcellen die ervoor zorgen dat zuurstof in ons lichaam circuleert. Het macro-mineraal magnesium is betrokken bij veel chemische processen in ons lichaam, zoals slaap, botmetabolisme en de bloeddruk. Het is dus essentieel om hier een goede dosis van binnen te krijgen.

Plantenextracten en kruiden

Er is een wereld aan botanische producten waar je uit kan kiezen om je lichaam een duwtje in de rug te geven.

Fyto-oestrogenen en isoflavonen

Planten zoals de teunisbloem, kuisheidsboom, soja, hop en rode klaver bezitten allemaal oestrogeen-achtige kwaliteiten. De hoge concentratie van fyto-oestrogenen of isoflavonen zorgen ervoor dat deze planten goede vrienden zijn van je lichaam. Soja en rode klaver staat er bekend om dat ze osteoporose kunnen helpen verbeteren. Andere planten die ook veel gebruikt worden zijn Dong Quai, Gingko, Ginseng, Kava, Valeriaan, Moederwortel en Rozewortel. Verder heb je nog Sint-janskruid, Citroenmelisse en Wilde yam. Onthoud wel dat de dosering voor elk persoon verschillend is. Dus praat met je apotheker of voedingsdeskundige voor een advies op maat.

Wil jij zelf de producten van Vichy ervaren? Shop nu bij je dichtstbijzijnde apotheek.

De oplossing van Vichy

  • Dagcrème tegen huidveroudering - Vichy Neovadiol Substitutief Complex
  • Lip en oogcrème tegen huidveroudering - Vichy Neovadiol
  • Concentraat tegen huidveroudering - Vichy Neovadiol Substitutief Complex
  • Meest gelezen

    Is er een verband tussen zuivel en acné?

    Expert talk

    Is er een verband tussen zuivel en acné?

    Kan het zijn dat de melk die jij bij het ontbijt drinkt je acné veroorzaakt? We onderzoeken het complexe verband tussen zuivelproducten en acné en de effecten die het kan hebben op de huid.

    Heb jij je wel eens afgevraagd of zuivel jouw acné veroorzaakt? Volgens wetenschappers zou dit weleens kunnen kloppen. Onderzoeken hebben aangetoond dat er een verband is tussen zuivel en acné. Maar voordat jij direct alle melk, kaas en andere zuivelproducten vermijdt, zou je het een en ander moeten weten van het effect op je huid en hoe je acné kunt voorkomen.

    Lees het artikel

    Mee-eters verwijderen: wat u wel en juist niet moet doen

    Expert talk

    Mee-eters verwijderen: wat u wel en juist niet moet doen

    Iedereen heeft ze wel eens: mee-eters (ook wel comedonen  of blackheads genoemd). Ze komen voor op de neus, hals, voorhoofd en kin. Op de wangen komen ze minder vaak voor, maar hoe komt dat? Dit heeft te maken met de zogenaamde T-zone. Zoals u misschien zelf wel eens gemerkt hebt, is de huid niet overal hetzelfde. Vaak is de huid op het voorhoofd de neus en kin wat vetter dan de huid op de wangen en de hals. Deze drie plekken vormen samen als het ware de letter T, vandaar de T-zone. Mee-eters ontstaan wanneer het talg in de talgklier zich ophoopt, oxideert de talg. Hierdoor verkleurt het talg en worden zwarte puntjes zichtbaar. Lees hier wat u kunt doen tegen deze zwarte puntjes en wat u vooral moet laten.

    Lees het artikel

    go to top