OK

OK Cancel

Thank you

Close

Welke supplementen moeten we in de menopauze nemen?

  • favoriet

Je moet zoveel informatie verwerken tijdens de menopauze. Natuurlijk wil je jezelf voorbereiden en goed verzorgen, maar hoe weet je welke supplementen je moet nemen en hoe? Wij helpen je graag verder.

Welke supplementen moeten we in de menopauze nemen?

Studies tonen aan dat ongeveer 40-75% van vrouwen in de menopauze adjunctieve en alternatieve geneesmiddelen gebruiken. Het gaat dan om het nemen van kruiden in de vorm van klaargemaakte mengelingen, voedingssupplementen, meditatie, acupunctuur en massages(1). Door de grote populariteit van supplementen om de symptomen van de menopauze te verzachten, is het belangrijk om te weten welke efficiënt zijn.

Calcium en vitamine D voor de conditie van onze botten

Je bent niet de enige!
Gemiddeld 40-75% van vrouwen in de menopauze gebruiken bijkomende tot alternatieve geneeskunde om de symptomen te verlichten tijdens de menopauze.

De menopauze is de grootste risicofactor voor osteoporose bij vrouwen. Het is een aandoening van het skelet die de botten brozer maakt en het risico op breuken verhoogt.

Tijdens de menopauze verlies je jaarlijks gemiddeld 2–3% bot in de eerste jaren en 0,5–1% nadien. Daarom is het cruciaal om preventief te handelen. Calcium en vitamine D zijn twee zeer belangrijke supplementen die de gezondheid van het bot beïnvloeden. Er wordt aangeraden dat vrouwen van 50 of ouder supplementen nemen van calcium ( ≥1000 mg/dag) en vitamine D (800 IU/dag (20μg)(2).



Flavonoïden (polyfenolen), inclusief fyto-oestrogenen

Feiten & Cijfers

Tijdens de menopauze verlies je jaarlijks gemiddeld 2–3% bot in de eerste jaren en 0,5–1% nadien.
Verdedig je lichaam met calcium en vitamine D.

Huidveroudering is nog een andere verandering tijdens de menopauze. De groep van orale supplementen met flavonoïden (polyfenolen), zoals fyto-oestrogenen kan helpen. Ze kunnen huidverouderingstekenen uitstellen. Fyto-oestrogenen zijn plantaardige bestanddelen die een gelijkaardig effect hebben als oestrogeen in je lichaam. Het gebruik van fyto-oestrogenen heeft een positief effect op het serumlipidenprofiel. Ze zijn ook goed voor je algemene gezondheid. Ze kunnen het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Bovendien hebben deze bestanddelen een positief effect op het metabolisme van het botweefsel, de slijmvliezen en de huid. Ze verlichten de postmenopauzale symptomen(3,4). Er bestaan ook gegevens die aanduiden dat genisteïnerijke isoflavonensupplementen (van soja afgeleide supplementen) opvliegers verlichten(5).



Opvliegers, depressie en hart- en vaatproblemen zijn zaken waar veel vrouwen in de menopauze mee te maken krijgen. Omega 3-vetzuren kunnen nuttig zijn. Ze behoren tot de lange keten onverzadigde vetzuren (omega 3 PUFA’s)(1).

Een van de producten dat rijk is aan omega 3 essentiële vetzuren en gamma-linoleenzuur (GLA) is de middelste teunisbloem, ook gekend als EPO (middelste teunisbloemolie). Het is een bloeiende plant die zou kunnen helpen tegen menopauze gerelateerde opvliegers.(6). Omega 3-vetzuren vind je niet enkel in plantaardige oliën, maar ook in visvet. Deze groep van supplementen beschermt het hart- en vaatstelsel bij postmenopauzale vrouwen. Ze kunnen ook het risico op depressie en het ontwikkelen van borstkanker verminderen. Omega 3-vetzuren zijn een brede groep van supplementen die daarom in de menopauze worden aangeraden(1).

Een ander vaak voorkomend symptoom in de menopauze is haaruitval. Dermatologen raden meestal voedingssupplementen aan die Zn, Cu, Fe (vooral voor vegetariërs), vitaminen A, D, E, niacine, B12 en biotine bevatten. Ze zijn gewoonlijk terug te vinden in de groep van vitamine B-complexsupplementen(7).


Samenvattend:

De menopauze is een periode in je leven waarin je lichaam veel veranderingen doormaakt.

De meest efficiënte voedingssupplementen om de symptomen van de menopauze te verzachten zijn:
  • Calcium
  • Vitamine D
  • Flavonoïden
  • Omega-3 vetzuren
  • Multivitamine complexen, vooral B-complexsupplementen

BRONNEN:

[1]. Brończyk-Puzoń A, Piecha D, Koszowska A, Kulik-Kupka K, Zubelewicz-Szkodzińska B. Rola wybranych składników odżywczych diety u kobiet w okresie naturalnej menopauzy – przegląd piśmiennictwa. Medycyna Ogólna i
Nauki o Zdrowiu, 2016, Tom 22, Nr 2
[2]. Rizzoli, R., Bischoff-Ferrari, H., Dawson-Hughes, B., & Weaver, C. (2014). Nutrition and Bone Health in Women after the Menopause. Women’s Health, 10(6), 599–608. doi:10.2217/whe.14.40
[3]. Bojarowicz H, Dźwigulska P. Dietary supplements. Part II. Selected components of dietary supplements and their application. Hygeia Public Health 2012, 47(4): 433-441
[4]. Eden, J. A. (2012). Phytoestrogens for menopausal symptoms: A review. Maturitas, 72(2), 157-159.
[5]. Messina, M. (2014). Soy foods, isoflavones, and the health of postmenopausal women. The American Journal of Clinical Nutrition, 100(suppl_1), 423S–430S.
[6]. Taylor, M. (2015). Complementary and Alternative Approaches to Menopause. Endocrinology and Metabolism Clinics of North America, 44(3), 619–648.
[7]. Goluch-Koniuszy Z. Nutrition of women with hair loss problem during the period of menopause. Prz Menopauzalny. 2016 Mar; 15(1): 56-61.

Meest gelezen

go to top