OK

OKCancel

Thank you

Close

3 tips voor een langzaam leven en een energieke dag

Haastige spoed is zelden goed. Met deze tips van Vichy blijf jij ’s ochtends, ’s middags en ‘s avonds heerlijk ontspannen en energiek.

Je kent vast het gezegde haastige spoed is zelden goed, maar heeb jij  er wel eens over nagedacht hoe dit van toepassing is op je eigen leven? Continu haasten verhoogt het cortisol gehalte in je bloedbaan, een belangrijke factor in stress-gerelateerde ziekten. Stress verhoogt ook de aanmaak van dopamine, bekend als ons gelukshormoon. Hoe meer we haasten hoe ongelukkiger en ongeconcentreerder we worden.

Onze samenleving is bezeten van gehaast leven. Psycholoog Prof. Wiseman’s onthult in zijn nieuwe boek: ‘Quirkology’ dat we volgens onderzoek tegenwoordig tien procent sneller lopen dan twintig jaar geleden. Daarnaast slapen we minder, eten we meer voorbewerkte voedingsmiddelen, zijn we sneller geïrriteerd en gebeuren er veel meer verkeersongelukken. Maar, moeten we onszelf zo blijven uitputten? Verschillende klinische studies wijzen uit dat minder haasten er voor zorgt dat de risico’s voor een hoge bloeddruk en obesitas afnemen. Daarnaast zorgt het voor betere relaties en een langer leven.*

Hoe kan jij onthaasten in je dagelijkse leven? Wij geven tips hoe jij dit ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds gemakkelijk kunt toepassen.

1. ‘s Ochtends

Uit onderzoek van de Thai Medical Association blijkt dat mindful meditatie er voor zorgt dat het cortisol gehalte afneemt en je een boost krijgt aan ‘positieve’ hormonen zoals serotonine. Pak een rustmoment voordat je naar je werk vertrekt. Ga lekker zitten, sluit je ogen en concentreer je voor tien minuten op je natuurlijke ademhaling. Laat je gedachten voorbij drijven, observeer ze, maar ga er niet op in.  Overhaast jouw gezichtsverzorging ’s ochtends niet. Zorg er voor dat je huid goed is gereinigd, gehydrateerd en beschermd tegen de dagen die komen gaan.

2. ‘s Middags

Probeer je lunchpauzes buiten door te brengen. Geniet van de smaak en textuur van je lunch. Dit verbetert de spijsvertering en zorgt er voor dat je niet te veel gaat eten. Leef in het nu en laat kleine irritaties niet de overhand nemen. Vertraag, adem rustig in en uit en herinner je hoe kalm je vanochtend was tijdens het mediteren.

3. ‘s Avonds

Zet een uur voordat je naar bed gaat jouw telefoon, televisie en computer uit. Geniet van een kopje kruidenthee en ontspan met je geliefden. Laad jouw lichaam en geest op voor de volgende dag. Gebruik een voedende nachtcrème na het reinigen en druppel wat ontspannende lavendelolie op je kussen.

* North American Association for the Study of Obesity, and Carl Honoré: “In Praise of Slowness”.

Feel Young. Age Slow.


Wil jij zelf de producten van Vichy ervaren? Shop nu bij jouw
dichtstbijzijnde apotheek.

Meest gelezen

Gezond leven

Vervang koffie met een gezonde tonic in de morgen

Heeft u ‘s ochtends een kop koffie met een flinke schep suiker nodig om op te starten? Begrijpelijk, maar om een ochtendhumeur te bestrijden en voor uw huid te zorgen, zou u één van deze supertonics eens moeten proberen. Lekker en gezond, misschien merkt u het verschil.

Lees het artikel

go to top