Wat is het microbioom van de hoofdhuid?

R.J.: Het verwijst naar het microbioom, het onzichtbare ecosysteem van levende micro-organismen dat integraal deel uitmaakt van de huidoppervlakte van de hoofdhuid en voornamelijk bestaat uit bacteriën (in eerste instantie Staphylococcus epidermidis en Propionibacterium acnes, nu bekend als Cutibacterium acnes) en gisten (met een sterke overheersing van Malassezia restricta). Per cm² leven er miljoenen van deze micro-organismen! En zoals dat voor elk ecosysteem geldt, leven ook deze organismen in harmonie met elkaar en met de hoofdhuid die hen voorziet van essentiële voedingsstoffen, voornamelijk via zweet en talg.

Net als bij de huid van het gezicht en het lichaam, is de functie van het microbioom van de hoofdhuid het bieden van bescherming tegen pathogene micro-organismen. Iedereen heeft een eigen hoofdhuid-microbioom en dat kan veranderingen ondergaan op basis van de seizoenen of zelfs gewoon doorheen eenzelfde dag, door het haar te wassen bijvoorbeeld.

Is er een verschil tussen het microbioom van de hoofdhuid en andere huiddelen?

R.J.: Wanneer we de bacteriën- en gistpopulaties op de hoofdhuid en de rest van het huidoppervlak vergelijken, constateren we verschillen. Aangezien ze zich perfect aanpassen aan hun omgeving, variëren ze dus sterk naargelang het lichaamsdeel. Zo verschillen bijvoorbeeld de bacteriesoorten die zich onder de oksels bevinden – een zone die veel zweet produceert -  van de soorten op de onderarmen.

Het microbioom van de hoofdhuid vertoont eigenlijk meer overeenkomsten met dat van het voorhoofd aangezien de afscheiding van zweet en talg in beide zones vergelijkbaar is. Al maakt de aanwezigheid van haar op de hoofdhuid deze zone sowieso al uniek.

Wat zijn de recentste ontdekkingen over het microbioom van de hoofdhuid?

R.J.: Na een nauwkeurige identificatie van de bacteriën- en gistkolonies op de hoofdhuid (1), stelde onderzoek bij L’Oréal ons ook in staat om andere potentiële functies van dit microbioom te identificeren. We ontdekten onlangs dat Cutibacterium acnes eigenlijk een bron van vitaminen en essentiële aminozuren kan zijn voor de hoofdhuid, net zoals bepaalde bacteriën dat voor de darmen (2) zijn.

Een andere belangrijke doorbraak is het in kaart brengen van het volledige genoom van Malassezia restricta (3). Dit maakt het nu makkelijker voor ons om deze gist, waarvan de betrokkenheid bij de vorming van roos al bekend is, te bestuderen.

HUB_CONTENT_DHSC_EXPERT_02_ROLAND_JOURDAIN_585_400.jpg