OK

OKCancel

Thank you

Close

Alles wat u moet weten over de zon en UV-stralen

  • favoriet

Ook al staat de zon een heel eind van de aarde af in het midden van ons zonnestelsel, met zijn enorme zonkracht merken wij dagelijks zijn aanwezigheid. Het paradoxale aan de zon is dat we niet zonder kunnen, maar de zonnestralen die wij zo graag door het wolkendek zien breken nemen ook een aantal risico’s met zich mee. Vichy vertelt u alles wat u over blootstelling aan de zon, straling en de effecten daarvan op ons lichaam.

De kracht van de zon en ultraviolette straling

Dagelijks worden wij blootgesteld aan de straling van de zon die het aardoppervlak bereikt. Naast het waarneembare zonlicht, zijn er nog een aantal andere soorten straling die de zon uitzendt. Naast de lichtstralen is er ook infrarood straling, dit is een vorm van straling die wij niet kunnen waarnemen, maar wel kunnen voelen. Wanneer u op een warme dag buiten loopt en de hitte van de zon op je huid aanvoelt, dan komt dat door de infrarood stralen. Deze straling geeft dus warmte. Ultraviolette straling (afgekort UV-stralen) zijn een ander soort stralen die de zon uitstraalt. Deze stralen zijn ook niet waarneembaar en zijn onder te verdelen in drie soorten ultraviolet licht.

Welke soorten ultraviolette straling zijn er?

Het ultraviolet licht dat de zon uitstraalt bevat enorm veel energie en is onder te verdelen in drie soorten ultraviolette straling. De dampkring om de aarde heen houdt het merendeel van de UV-straling tegen. UVC-straling is de krachtigste vorm van ultraviolette straling, maar deze bereikt de aarde niet. UVA-stralen zijn het hele jaar door aanwezig, zelfs op een grijsbewolkte dag. UVA-stralen kunnen door wolken heen dringen, maar bijvoorbeeld ook door glas of kleding en zelfs door de opperhuid heen. Het is dus belangrijk om uw huid het hele jaar door te beschermen tegen UV-stralen. UVB-stralen worden wel tegengehouden door wolken en glas, daarom komen deze het meeste voor op een zonnige dag.

Wat zijn de effecten van blootstelling aan UV-straling?

Met behulp van ultraviolette stralen is ons lichaam in staat om vitamine D aan te maken. Deze vitamines zijn belangrijk voor je botten. Als u weinig in contact komt met ultraviolet licht, dan heb je een kans dat u een tekort aan vitamine B krijgt. Met name in de winter komt dit vaak voor, meestal ervaart u dat als het bekende winterdipje. Je bent moe, heeft vaak, voelt zich futloos en misschien ook wel een beetje prikkelbaar. Om dit tegen te gaan is het geen slecht idee om tijdens de winter een vakantie te boeken naar een zonnige bestemming.

UV-stralen kunnen daarnaast ook werken als een soort ontstekingsremmer op de huid. In de zomer, als de zon veel schijnt, nemen onzuiverheden zoals puistjes en mee-eters af. Maar UV-stralen worden ook toegepast om aandoeningen zoals eczeem en psoriasis te behandelen.

De schadelijke effecten van UV-stralen

Ultraviolet licht mag dan in sommige opzichten goed voor je zijn gezond zijn, ze kunnen ook veel schade aanrichten. Onze ogen en huid worden voornamelijk blootgesteld aan UV-stralen. De huid wordt opgedeeld in de opperhuid, de lederhuid en de onderhuid. UVA-stralen dringen door tot de onderhuid en kunnen huidkanker veroorzaken bij langdurige blootstelling. UVB-stralen dringen niet zo ver door als UVA-stralen, maar deze stralen zorgen ervoor dat onze huid bruin of verbrand geraakt. Als u de huid beschermen wilt, is het dus belangrijk om een zonnecrème te gebruiken die u zowel beschermt tegen UVA-straling als UVB-straling.

Zonkracht: waar u rekening mee moet houden

Met zonkracht wordt de hoeveelheid ultraviolette straling in het zonlicht aangeduid. Hoe groter de zonkracht is, hoe sneller de huid kan verbranden. Hoe groot de zonkracht is hangt af van verschillende factoren, zoals:

· Tijd: Als de zon op zijn hoogst staat tussen 12 en 3 uur, dan is de zonkracht ook het  hoogst. Op een zonnige dag kunt u rond deze tijd het beste de zon vermijden.
· Afstand tot de evenaar: Hoe dichter u zich bij de evenaar bevindt, hoe sterker de zonkracht is. Houdt hier rekening mee wanneer u op reis gaat en zorg ervoor dat u beschikt over een zonnecrème met een hoge SPF.
· Vervuiling: Vervuilde lucht en smog kunnen een deel van de straling tegenhouden, waardoor de zonkracht minder groot wordt. U heeft minder kans om verbrand te geraken, maar u heeft ook te maken met de nadelige effecten van vervuiling op de huid.
· Hoogte: In de bergen is de lucht schoner en de atmosfeer dunner. Hier hebben de ultraviolette stralen vrij spel. Bovendien kunnen besneeuwde bergtoppen de uv-stralen reflecteren. Hoe hoger u komt, hoe sterker de zonkracht dus is.
· Bewolking: Hoe dikker bewolkt het is, hoe minder uv-stralen. Een deel van de uv-stralen breekt trouwens zelfs door de dikste laag.
· De dikte van de ozonlaag: Veel uv-b straling wordt tegengehouden door de ozonlaag. Waar de ozonlaag dunner is, komt ook meer straling door. ·
Weerkaatsing: Langs het water, op de boot of op het strand kan de omgeving het uv-licht weerkaatsen. Daardoor wordt u blootgesteld aan een grote hoeveelheid uv-straling.

Hoe u uw eigen kunt beschermen tegen UV-stralen

Er zijn een aantal dingen die jij kunt doen om jezelf te beschermen tegen uv-stralen. Als de zonkracht sterk is, kan je de zon het beste vermijden. Als dat niet mogelijk is smeer u dan goed in met een zonnecrème met een hoge factor die u beschermt tegen UVB en UVA-stralen. Afhankelijk van uw huidtype heeft u een lage of hoge factor nodig om te voorkomen dat uw huid verbrandt.

Wat is een zonnekapitaal?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, beschikken we niet zoals een bank, over een kapitaalbuffer voor in de zon, maar is juist het tegenovergestelde het geval! In de loop van ons leven hoopt de UV- schade op, en op een dag zullen de effecten op de huid zichtbaar worden. Eerst bijvoorbeeld in de vorm van pigmentvlekken, vroegtijdige rimpels, lijntjes etc. Wanneer die verschijnen, betekent dit dat er dieper in de huid reële schade is. Hoe wij onze huid moeten beschermen is afhankelijk van ons huidtype. Zo is de licht getinte, getinte en donkere huid beter beschermd door de aanwezigheid van grotere hoeveelheden donker melanine, maar dat betekent niet dat deze huidtypes niet beschermd hoeven te worden tegen de zon.

Wanneer u verbrandt is dat het gevolg van een overdosis UVB-straling op de huid. De huid wordt warm en gaat vervellen, maar dieper in de huid is de shock nog ernstiger. Het natuurlijke vermogen van de cellen om te herstellen is niet meer voldoende.

Is het mogelijk om zonder gevaar bruin te worden?

Alleen als u een aantal regels naleeft en de gevaarlijkste uren van de dag vermijdt en de adviezen van de experts opvolgt. Ook moet u uw eigen beschermen met een hoge beschermingsfactor van minimaal SPF 40. In tegenstelling tot wat men vaak denkt, verhindert een hoge factor niet dat de melanine, waardoor de huid bruin wordt, naar het oppervlak van de opperhuid stijgt. Nog een ander voordeel van hoge beschermingsfactoren: ze zorgen dat de teint geleidelijk aan bruiner wordt (zonder te verbranden) en langer bruin blijft, en dus niet meteen weer verdwijnt wanneer u weer thuis bent. Wat is de beste manier om een zonneproduct te kiezen? Door uw eigen zontypediagnose te stellen.

Helpt de zonnebank om straks sneller bruin te worden?

Absoluut niet! Die werkt juist averechts. Een zonnebank verspreidt over de huid in zeer korte tijd een zeer sterke dosis UVA-stralen. Hierdoor oxideert de melanine en lijkt u bruin te zijn geworden na 15 minuten onder de lampen, maar dit is niet blijvend en beschermt de huid niet. Sinds juli 2009 heeft het IARC (International Agency for Research on Cancer) trouwens de blootstelling aan UV-straling die door bruiningslampen wordt afgegeven, geclassificeerd als kankerverwekkend.

Zijn er voedingsmiddelen die helpen sneller bruin te worden?

Jazeker, er bestaan voedingssupplementen waarmee u uw eigen huid kunt voorbereiden op de zon - voor en tijdens de blootstelling. Bovendien hoeft u volgens de dermatoloog Benjamin Bauquin alleen maar twee weken voordat je in de zon gaat dagelijks antioxidanten, carotenoïden genaamd, in te nemen. Die staan erom bekend dat ze de melanineproductie stimuleren en daarmee ook het bruin worden. Je vindt die in allerlei soorten groente en fruit zoals in wortels, mango's, abrikozen, rode paprika's, aardbeien, kersen, pompoenen, tomaten, waterkers etc. NB: Hoe meer kleur het fruit heeft en hoe rijper het is, hoe meer carotenoïden het bevat! Tot slot nog een laatste tip van de pro: voor een optimale opname van het bètacaroteen voegt u er iets aan toe, zoals één of twee noten of een paar druppels olijfolie.

De eenvoudige en snelle cocktail om uw huid voor te bereiden op het bruin worden, volgens Cocktail Me

Doe voor een glas van 25cl de volgende ingrediënten in de sapcentrifuge: 3 (jonge) worteltjes, ½ mango (goed rijp) en 5 aardbeien. Decoreer dit met een blaadje munt. Het beste is natuurlijk om elke ochtend zo’n smoothy te drinken. Mocht je geen mango kunnen vinden, vervang die dan rustig door een ander stuk gekleurd fruit of groente naar keuze, zoals tomaat.

Wilt u zelf de producten van Vichy ervaren? Shop nu bij uw dichtstbijzijnde apotheek.

De oplossing van Vichy

  • 15675Crème dry touch SPF 5000IDEAL SOLEILSUN CAREZonnecrèmeBescherming van het gezicht
    Crème dry touch SPF 50
  • 18082Aftersun voor onder de douche of op droge huid00IDEAL SOLEILSUN CAREAftersunAanvullende zonverzorging
    Aftersun voor onder de douche of op droge huid
  • Meest gelezen

    Expert talk

    De symptomen van de overgang in het lichaam en op de huid

    Tijdens de menopauze is ons lichaam aan het veranderen, een onvermijdelijk feit. Ons figuur, ons haar, onze huid, alles aan ons uiterlijk lijkt ineens snel te verouderen. De overgang wordt ook wel ‘de tweede fase in ons leven’ genoemd. De impact daarvan reikt verder dan alleen de vruchtbaarheid. Al die veranderingen zijn niet levensbedreigend, maar ze zijn soms moeilijk te accepteren.

    Lees het artikel

    go to top